Magsjuka och självnattning

Ja usch och fy. Idag strax efter kl 11, när jag satt på en föreläsning om flerspråkighet inne på högskolan så ringde de från Linnéas avdelning på förskolan. Jag hann inte svara och när jag skulle ringa tillbaka fick jag bara höra "Abonnenten du söker kan inte nås för tillfället". Men till slut ringde de upp mig igen efter att jag hade ringt runt till varenda avdelning i ren panik :-) De hade fått tag på Christoffer som låg hemma och sov efter ett nattskift så allt var löst. Hon hade kräkts stackars lilla hjärtat. De sa att hon hade varit ledsen när de var ute och kort där efter kom det. En pedagog hade fått ringa sin sambo som fick komma med rena kläder åt henne. (Det gav mig en bra idé inför min VFU att ha ombyte med mig). Hemma hade Linnéa sovit ett par timmar och hon har i alla fall fått i sig nästan en isglass, lite majskrokar, några köttbullar och lite pasta penne och så några tuggor kladdkaka som jag och Nellie bakade ikväll. Hoppas att hon får sova gott inatt och mår bättre imorgon!

När jag hämtade Nellie på förskolan var hon så glad över att hon skulle gå på utflykt imorgon. De skulle ha matsäck med sig och hon ville ha kladdkaka med sig för det skulle hennes kompis ha. Vad jag kände mig elak när jag sa att hon skulle vara ledig imorgon. Det är ju inte mycket att göra. Linnéa är magsjuk och Christoffer ska vara hemma med henne. Självklart måste Nellie vara hemma då också så hon inte smittar någon. Men det är synd att det blir såna här gånger när hon missar något hon sett fram emot. Jag lovade henne att hon och jag ska gå på en egen utflykt imorgon eftermiddag när jag kommer em från skolan. Och vi bakade kladdkaka idag som vi kan ta med. Hon verkade riktigt glad över det :-)

Nellie nattade själv idag för första gången. Vi har bestämt från början att det här med nattningen är något som måste ske helt i barnens takt. Det får inte vara något tvång alls. När de själva ber om det så ska de få prova själva och ikväll bad Nellie om att natta själv. Hon har pratat om det förut också men alltid ångrat sig. Ikväll var Christoffer inne hos henne en stund, och sedan lyssnade hon på en ljudbok med Alfons Åberg medan hon nattade själv. Och det gick jättebra :-) Jag tror verkligen att hon kommer vara stolt när hon vaknar imorgon! 

För mig närmar sig VFU:n med stormsteg! På måndag närmare bestämt. Imorgon ska vi ha en föreläsning om IT och ett hemligt grupparbete och på torsdag är det sista föreläsningen inför VFU:n. Sen är det igång! 7 veckor! Det ska bli jätteroligt och framför allt förväntar jag mig att det blir väldigt lärorikt. Nu har vi så mycket mer kunskap med oss än förra gången vi hade VFU och jag tror att vi kommer se verksamheterna på ett helt nytt sätt. Jag har bytt handledare men är kvar på samma förskola. En annan avdelning bara. Det känns lite nervöst samtidigt. Jag är ju alltid så orolig över att ingen ska tycka om mig eller tycka att jag gör ett bra jobb. Men det brukar lägga sig efter några dagar :-)

Låt nu oss andra slippa magsjuka! Ska jag bli magsjuk hoppas jag att jag blir det inatt så jag slipper få magsjuka när jag är i skolan! Och hoppas att Linnéa är frisk imorgon!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

twinklelittlestar.blogg.se

Min familj och annat som rör livet.

RSS 2.0